*** Time ***
USA mini FLAG
New York

.:: Translate ::.

Polish flagItalian flagKorean flagPortuguese flagEnglish flagGerman flagFrench flagSpanish flagJapanese flagArabic flagRussian flagGreek flagDutch flagBulgarian flagCzech flagCroatian flagDanish flagFinnish flagRomanian flagSwedish flagNorwegian flagHebrew flagLatvian flagSlovak flagUkrainian flagVietnamese flagGalician flagThai flagTurkish flagHungarian flagIcelandic flag

W W W. U S A . X M C .P L

馃嚭馃嚫 United State of America, Bo偶e Pob艂ogos艂aw Ameryk臋 :-)

馃嚭馃嚫 Zasada Podzia艂u W艂adzy USA

Zasada ta ma kluczowe znaczenie dla ustroju pa艅stwowego Stan贸w Zjednoczonych. Jej podstawy doktrynalne stworzy艂 J. Locke w pracy Dwa traktaty o rz膮dzie oraz Ch. De Montesquieu- O duchu praw, a udanego jej rozwini臋cia dokonali tw贸rcy konstytucji i praktyka polityczna, pozwalaj膮ca w du偶ym stopniu zrealizowa膰 cel koncepcji podzia艂u w艂adz-unikni臋cie tyranii kt贸regokolwiek z organ贸w pa艅stwowych, a tym samym zachowanie wolno艣ci osobistej i politycznej obywateli. Zasada podzia艂u w艂adz zak艂ada, i偶:

1) aparat pa艅stwowy realizuje trzy odr臋bne funkcje: ustawodawcz膮, wykonawcz膮 i s膮dow膮;

2) ka偶dej z nich powinna odpowiada膰 aktywno艣膰 odr臋bnego organu pa艅stwowego-winna istnie膰 zasada niepo艂膮czalno艣ci funkcji i stanowisk;

3) powinien istnie膰 system hamulc贸w i r贸wnowa偶enie si臋 poszczeg贸lnych organ贸w pa艅stwa (checks and balances), uniemo偶liwiaj膮cy dominacj臋 kt贸rego艣 z nich nad pozosta艂ymi.

Podzia艂 Aministracyjny USA XMC.PL

Aby uruchomi膰 system r贸wnowa偶enia si臋 w艂adz, tw贸rcy konstytucji poddali je r贸偶nym wp艂ywom, tak 偶eby prezydent, cz艂onkowie Kongresu i s臋dziowie nie byli zawi艣li ani jedni od drugich, ani od tego samego elektoratu. Prezydent mia艂 by膰 wybierany przez zgromadzenie elektor贸w, senatorowie przez legislatury stanowe, cz艂onkowie Izby Reprezentant贸w w g艂osowaniu powszechnym, s臋dziowie powo艂ywani za zgod膮 Senatu przez prezydenta. Ponadto r贸偶ne s膮 okresy kadencji cz艂onk贸w Senatu, Izby Reprezentant贸w, prezydenta; s臋dziowie powo艂ywani s膮 do偶ywotnio.

Ka偶da w艂adza rz膮du centralnego posiada okre艣lone uprawnienia w wykonywaniu funkcji przez inn膮 w艂adz臋. To co jest bowiem konieczne do sprawnego dzia艂ania pa艅stwa, to nie ca艂kowita niezale偶no艣膰 i zupe艂na wy艂膮czno艣膰 funkcji, ale wsp贸艂zale偶no艣膰; st膮d wybitny badacz R. Neustad trafnie okre艣la ameryka艅ski system rz膮d贸w jako system oddzielonych instytucji wsp贸艂uczestnicz膮cych w wykonywaniu funkcji pa艅stwowych czy te偶 inaczej-wp艂ywaj膮cych na realizacj臋 funkcji pa艅stwowych (separated institutions sharing powers).


Jak s艂usznie wskazywa艂 J. Madison, nale偶y unika膰 jedynie akumulacji wszystkich funkcji w tych samych r臋kach, pewien stopie艅 鈥渮achodzenia鈥 na siebie kompetencji jest nie tylko trudny do unikni臋cie, lecz wr臋cz po偶膮dany. Kongres uchwala ustawy, prezydent mo偶e stosowa膰 weto, kt贸re w przypadku weta zwyk艂ego mo偶e by膰 przez Kongres obalone. S膮d Najwy偶szy mo偶e pozbawi膰 mocy obowi膮zuj膮cej akty ustawowe Kongresu, ale prezydent posiada za zgod膮 Senatu prawo nominowania s臋dzi贸w, co jest bardzo istotnym uprawnieniem, zwa偶ywszy, i偶 niekt贸rym prezydentom, np. R. Reaganowi, uda艂o si臋 powo艂a膰 wi臋kszo艣膰 s臋dzi贸w federalnych. Prezydent wykonuje prawo, ale konieczne do tego fundusze uchwali膰 mo偶e tylko Kongres. On te偶 okre艣la sk艂ad liczbowy SN, a nawet mo偶e zaproponowa膰 poprawk臋 do konstytucji zmierzaj膮c膮 do uchylenia dotychczasowego orzecznictwa. Przyk艂ady konstytucyjnego i ustawowego katalogu hamulc贸w mo偶na by mno偶y膰. To co jest jego immanentn膮 cech膮, to mo偶no艣膰 tworzenia nowych 艣rodk贸w wzajemnego r贸wnowa偶enia si臋- w szczeg贸lno艣ci prezydenta i Kongresu. Faktycznie wi臋c hamulce podlegaj膮 ci膮g艂emu rozwojowi i dobrze s艂u偶膮 temu, aby aparat pa艅stwowy znajdowa艂 si臋 (przynajmniej w d艂u偶szych okresach) w stanie po偶膮danej r贸wnowagi.


.:: Menu ::.