• Loading...


    Loading...

    Login






    Register





    A password will be mailed to you.

    Retrieve password





    A confirmation mail will be sent to your e-mail address.
  • Prawo kandydowania do urz─Ödu prezydenta posiadaj─ů obywatele ameryka┼äscy, kt├│rzy sko┼äczyli 35 lat, zamieszkuj─ů na terenie USA co najmniej 14 lat, nie s─ů obywatelami naturalizowanymi i dysponuj─ů pe┼éni─ů praw publicznych. Zg┼éosze┼ä kandydat├│w mog─ů dokonywa─ç grupy wyborc├│w, partie polityczne (co jest najcz─Östsz─ů praktyk─ů) b─ůd┼║ sam zainteresowany kandydowaniem (jak np. Perot w kampanii wyborczej w 1992 r.). Ta sama osoba mo┼╝e sprawowa─ç urz─ůd prezydenta nie d┼éu┼╝ej ni┼╝ dwie, czteroletnie kadencje. Prezydencka kampania wyborcza sk┼éada si─Ö z trzech etap├│w:

    1) nominacji kandydat├│w przez partie polityczne;

    2) wybor├│w powszechnych;

    3) wyboru prezydenta przez kolegium elektor├│w

    Ad 1. Obecnie, w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w, wst─Öpna faz─ů uzyskania partyjnej nominacji s─ů prawybory, s┼éu┼╝─ůce sonda┼╝owi opinii publicznej co do szans prezydenckich kandydat├│w. Ostateczna decyzja o nominacji kandydat├│w zapada na konwencjach krajowych obu g┼é├│wnych partii. Delegaci na konwencj─Ö ze stan├│w, w kt├│rych przeprowadzono prawybory, zwi─ůzani s─ů ich wynikami i dopiero w sytuacji, gdy kandydat nie zosta┼é wybrany w pierwszym g┼éosowaniu, mog─ů wysuwa─ç inne kandydatury w dalszych g┼éosowaniach. Wybrany kandydat danej partii ma przywilej dobrania sobie kandydat├│w na wiceprezydenta. Brak szerokiej kampanii dotycz─ůcej stanowiska wiceprezydenta wi─ů┼╝e si─Ö z jego konstytucyjnie niewielkim zakresem uprawnie┼ä: pe┼éni on tytularn─ů funkcj─Ö przewodnicz─ůcego Senatu, zast─Öpuje prezydenta w wypadku jego niezdolno┼Ťci do wykonywania obowi─ůzk├│w oraz w przypadku opr├│┼╝nienia urz─Ödu prezydenta (┼Ťmier─ç, ust─ůpienie lub usuni─Öcie prze Kongres zgodnie z procedur─ů impeachment) obejmuje go i sprawuje do ko┼äca kadencji. Efektem krajowych konwencji partyjnych jest opr├│cz wyboru kandydata danej partii przyj─Öcie prezydenckiego programu wyborczego- narz─Ödzia g┼é├│wnie propagandowego s┼éu┼╝─ůcego agitacji wyborczej, rzadko stanowi─ůcej program realizowany przez kandydata po obj─Öciu przeze┼ä urz─Ödu prezydenta.

    Ad 2. Decyduj─ůce znaczenie dla wyboru prezydenta ma g┼éosowanie powszechne, w kt├│rym wprawdzie nie wybiera si─Ö bezpo┼Ťrednio prezydenta tylko elektor├│w (z ka┼╝dego stanu tylu, ile dany stan ma miejsc w Kongresie), ale maj─ů oni obowi─ůzek respektowa─ç preferencje wyborc├│w. Oznacza to, ┼╝e kandydat danej partii, kt├│ry uzyska┼é w danym stanie wi─Ökszo┼Ť─ç, otrzymuje wszystkie mandaty elektorskie tego stanu.

    Ad 3. W tej sytuacji wyniki wybor├│w znane s─ů ju┼╝ po obliczeniu wynik├│w g┼éosowania powszechnego (w listopadzie) i g┼éosowanie kolegium elektorskiego ( w grudniu) stanowi jedynie zado┼Ť─çuczynienie formalnemu wymogowi konstytucyjnemu.

    Charakterystyka pozycji ustrojowej prezydenta. Ameryka┼äski system rz─ůd├│w okre┼Ťlany jest jako prezydencki, gdy┼╝ pozycja piastuna w┼éadzy wykonawczej zapewnia mu w ┼╝yciu publicznym szczeg├│lna rol─Ö w por├│wnaniu z dominuj─ůc─ů na kontynencie europejskim form─ů rz─ůd├│w parlamentarnych tw├│rcom Konstytucji USA obca by┼éa zasada podporz─ůdkowania egzekutywy cia┼éu przedstawicielskiemu; prezydent wybierany w zasadzie w wyborach powszechnych na okres 4 lat jest na r├│wni z Kongresem traktowany jako przedstawiciel narodu, nie odpowiada politycznie przed Kongresem, w zwi─ůzku z czym nie mo┼╝e by─ç przeze┼ä odwo┼éany. W ramach szeroko interpretowanych swych konstytucyjnych uprawnie┼ä dzia┼éa on samodzielnie i na w┼éasn─ů odpowiedzialno┼Ť─ç. W czasie uchwalania konstytucji dwie kwestie dotycz─ůce prezydenta zdominowa┼éy debat─Ö nad tym urz─Ödem: potrzeba utworzenia pr─Ö┼╝nej w┼éadzy wykonawczej, zapewniaj─ůcej realizacj─Ö prawa i stabilno┼Ť─ç rz─ůd├│w , oraz obawa, ┼╝e spo┼éecze┼ästwo mo┼╝e zaprotestowa─ç przeciwko kreowaniu zbyt silnego prezydenta. W efekcie normowanie konstytucji zapewnia niezb─Ödn─ů doz─Ö zr├│wnowa┼╝enia pozycji prezydenta w systemie aparatu pa┼ästwowego, a jednocze┼Ťnie stwarza podstaw─Ö pe┼énej samodzielno┼Ťci w┼éadzy wykonawczej. W przeciwie┼ästwie do szczeg├│┼éowego uregulowania uprawnie┼ä Kongresu konstytucyjne unormowanie pozycji prezydenta jest og├│lne, ┼╝eby nie powiedzie─ç-og├│lnikowe. Artyku┼é II Konstytucji stanowi, i┼╝ w┼éadz─Ö wykonawcz─ů powierza si─Ö prezydentowi, prezydent jest g┼é├│wnodowodz─ůcym armii i floty Stan├│w Zjednoczonych, jak r├│wnie┼╝ milicji poszczeg├│lnych stan├│w. Poza stwierdzeniem, ┼╝e prezydent zapewnia ┼Ťcis┼ée wykonanie ustaw i ?mo┼╝e ┼╝─ůda─ç od ka┼╝dego kierownika resortu pisemnej opinii w jakiejkolwiek sprawie zwi─ůzanej z zadaniami tego urz─Ödu, konstytucja nie precyzuje, na czym w┼éadza wykonawcza polega. Nieliczne s─ů postanowienia wymieniaj─ůce dalsze uprawnienia prezydenta; dotycz─ů one ograniczonego- rad─ů i zgod─ů Senatu- prawa do zawierania traktat├│w mi─Ödzynarodowych, mianowania ambasador├│w i innych pe┼énomocnych przedstawicieli USA, s─Ödzi├│w S─ůdu Najwy┼╝szego oraz wszystkich innych funkcjonariuszy Stan├│w Zjednoczonych, kt├│rych powo┼éywanie nie jest inaczej przewidziane przez konstytucj─Ö. Ko┼äcowe postanowienia art. II zawieraj─ů uprawnienia prezydenta do kierowania do Kongresu (od czasu do czasu) or─Ödzia o stanie pa┼ästwa oraz przedstawianie do rozwa┼╝enia ┼Ťrodk├│w, kt├│re uwa┼╝a za potrzebne i w┼éa┼Ťciwe. Nawet najbardziej uwa┼╝ny czytelnik tych postanowie┼ä w r. 1787 nie by┼é w stanie przewidzie─ç, do jakich rozmiar├│w rozszerzy si─Ö w┼éadza prezydenta. Przyczyni┼éo si─Ö do tego wiele czynnik├│w i bior─ůc z grubsza historia rozwoju prezydentury to historia ci─ůg┼éego poszerzania jej uprawnie┼ä. Do wzrostu roli prezydenta przyczyni┼éo si─Ö przede wszystkim powierzenie ca┼éej w┼éadzy wykonawczej jednemu podmiotowi. W przeciwie┼ästwie do bardzo licznego i rozwarstwionego Kongresu prezydent mo┼╝e dzia┼éa─ç szybko i efektywnie. Do zwi─Ökszenia si─Ö pozycji prezydenta przyczyni┼éa si─Ö r├│wnie┼╝ demokratyzacja procesu wyborczego. Kandydaci na urz─ůd prezydenta s─ů obecnie wybierani w drodze powszechnych prawybor├│w, a elektorzy formalnie wybieraj─ůcy prezydenta s─ů zobligowani do dokonania nominacji kandydata, kt├│ry uzyska┼é poparcie wi─Ökszo┼Ťci obywateli. jest on wi─Öc rzeczywistym reprezentantem ca┼éego narodu. Og├│lnikowo┼Ť─ç postanowie┼ä konstytucji pozwala prezydentom na ich w praktyce cz─Östo dowolne interpretowanie, najcz─Ö┼Ťciej zmierzaj─ůce do sta┼éego wzrostu kompetencji. Na pierwszoplanow─ů pozycj─Ö prezydenta w ameryka┼äskim systemie rz─ůd├│w rzutuj─ů sytuacje kryzysowe- trudno┼Ťci ekonomiczne i stany zagro┼╝enia bezpiecze┼ästwa narodowego oraz wojny. W├│wczas nar├│d zwraca si─Ö do prezydenta jako jedynego organu, kt├│ry jest zdolny do podj─Öcia natychmiastowej decyzji.

    Funkcje prezydenta Zakres uprawnie┼ä prezydenta ma trojakie ┼║r├│d┼éo-formalne, w postaci elastycznych przepis├│w. W┼Ťr├│d tak kreowanych funkcji mo┼╝na wymieni─ç: przyw├│dztwo partii, konstytucyjnych, ustawodawstwa Kongresu i orzecznictwa SN oraz bogatej praktyki ustrojodawczej pe┼énienie funkcji g┼éowy pa┼ästwa i naczelnego dow├│dcy si┼é zbrojnych, promotora ustaw, kierownika administracji i polityki zagranicznej, lidera opinii publicznej. Z chwil─ů wyboru na urz─ůd prezydenta staje si─Ö on liderem swojej partii. Umiej─Ötne pos┼éugiwanie si─Ö technik─ů przydzielania cz┼éonkom w┼éasnej partii korzy┼Ťci w postaci pewnych stanowisk, inicjowania wp┼éat z funduszu federalnego dla okr─Ög├│w, z kt├│rych pochodz─ů cz┼éonkowie Kongresu z jego partii, zapewnia prezydentowi odpowiedni─ů doz─Ö lojalno┼Ťci i niekiedy dyscypliny partyjnej, gdy dochodzi do sytuacji, w kt├│rej prezydent chce uzyska─ç przychylno┼Ť─ç Kongresu. Zale┼╝no┼Ť─ç prezydenta i jego partii jest dwustronna. Cz┼éonkowie partii prezydenckiej oczekuj─ů od prezydenta pomocy w zbieraniu funduszy wyborczych, nominowania na stanowiska centralne i lokalne, upowszechniania programu partii oraz jego forsowania w pracach legislacyjnych. Prezydent oczekuje za┼Ť od swej partii poparcia jego propozycji legislacyjnych i wa┼╝niejszych decyzji, np. dotycz─ůcych polityki zagranicznej zar├│wno w Kongresie, jak i wobec opinii publicznej. Bez dobrych kontakt├│w z w┼éasn─ů parti─ů- nawet gdy znajduje si─Ö ona w Kongresie w mniejszo┼Ťci- nie do pomy┼Ťlenia jest udane funkcjonowanie prezydentury. Drugim niepisanym ┼║r├│d┼éem w┼éadzy prezydenta jest jego wp┼éyw na opini─Ö publiczn─ů, dzi─Öki czemu uzyskuje on poparcie swego programu. Obecnie prezydenci coraz cz─Ö┼Ťciej korzystaj─ů z dost─Öpnych dla nich bez ogranicze┼ä ┼Ťrodk├│w masowego przekazu: radia, telewizji i prasy. Nawet w├│wczas gdy pocz─ůtkowo Kongres nie jest sk┼éonny przychyli─ç si─Ö do propozycji prezydenckiej, udana kampania prezydencka w mass mediach, a wi─Öc dzia┼éanie prezydenta ponad g┼éowami cz┼éonk├│w Kongresu potrafi zmusi─ç Kongres, pod naciskiem opinii publicznej, do zmiany stanowiska. Pierwszym kana┼éem wp┼éywu prezydenta na opini─Ö publiczn─ů sta┼éy si─Ö jego konferencje prasowe, upowszechnione ok. r. 1920, stanowi─ůce r├│wnie┼╝ ┼Ťrodek spo┼éecznej kontroli dzia┼éalno┼Ťci egzekutywy. Ich publiczny charakter, dzi─Öki telewizji, pozwala prezydentowi adresowa─ç swe wyst─ůpienia do co najmniej 20 milion├│w Amerykan├│w. Jednoosobowa odpowiedzialno┼Ť─ç prezydenta za funkcjonowanie w┼éadzy wykonawczej czyni ze┼ä wy┼é─ůcznego szefa administracji. Dysponuje on w zwi─ůzku z tym szerokimi uprawnieniami w zakresie powo┼éywania funkcjonariuszy pa┼ästwowych, nie wy┼é─ůczaj─ůc s─Ödzi├│w s─ůd├│w federalnych, co pozwala mu powo┼éywa─ç tych spo┼Ťr├│d nich (w szczeg├│lno┼Ťci w odniesieniu do sk┼éadu SN), kt├│rzy reprezentuj─ů podobn─ů lini─Ö polityczn─ů co prezydent. Cz─Ö┼Ť─ç kierownik├│w centralnej administracji prezydent powo┼éuje za rad─ů i zgod─ů Senatu, cho─ç do wyj─ůtku nale┼╝y odmowa Senatu udzielenia takiej zgody. Znaczna cz─Ö┼Ť─ç stanowisk w administracji federalnej obsadzona jest przez prezydenta na mocy upowa┼╝nienia kongresowego. Do najwa┼╝niejszych nominacji prezydenckich nale┼╝y obsadzanie stanowisk sekretarzy-kierownik├│w resort├│w (departament├│w). Jest ich czternastu; kieruj─ů oni wyspecjalizowanymi agendami w┼éadzy wykonawczej (odpowiednikami ministerstw) i tworz─ů nieformalny gabinet. Ma on jednak jedynie uprawnienia opiniodawcze; g┼é├│wna rola sekretarzy to realizacja polityki prezydenckiej, za kt├│r─ů s─ů przed nim odpowiedzialni. Dlatego przy ich powo┼éywaniu przez prezydenta ingerencja Senatu nale┼╝y do wyj─ůtku. Natomiast powo┼éywanie funkcjonariuszy federalnych o kompetencjach wkraczaj─ůcych w domen─Ö stan├│w ograniczone jest tzw. grzeczno┼Ťci─ů senatorsk─ů- prezydent musi uzgodni─ç tak─ů nominacj─Ö z senatorem z danego stanu. Kontrola nad aparatem w┼éadzy wykonawczej sprawowana jest r├│wnie┼╝ za po┼Ťrednictwem prawa odwo┼éania cz┼éonk├│w w┼éadzy wykonawczej. W tej mierze w┼éadztwo prezydenta nie jest ograniczone zgod─ů Senatu. Ka┼╝dorazowo wi─Öc, gdy funkcjonariusz federalny, niezale┼╝nie od jego rangi politycznej, nie podziela punktu widzenia prezydenta, musi zrezygnowa─ç b─ůd┼║ zostaje zdymisjonowany. Istotn─ů cz─Ö┼Ťci─ů w┼éadzy wykonawczej prezydenta jest jego uprawnienie realizacji ustaw. Wobec szerokich delegacji ustawowych oznacza to cz─Östo prawo do uzupe┼éniania porz─ůdku ustawowego, zgodnie z preferencjami prezydenta. Do realizacji swych funkcji wykonawczo-administracyjnych prezydent zosta┼é wyposa┼╝ony w rozbudowany, specjalistyczny aparat. O jego rozmiarach ┼Ťwiadczy─ç mo┼╝e liczebno┼Ť─ç- ponad 3 miliony pracownik├│w. W┼Ťr├│d g┼é├│wnych organ├│w wymieni─ç mo┼╝na Urz─ůd Wykonawczy Prezydenta (Executive Office), Biuro Zarz─ůdzania i Bud┼╝etu, Rad─Ö Ekonomiczn─ů, Rad─Ö Bezpiecze┼ästwa Narodowego. Mimo formalnego braku prawa inicjatywy ustawodawczej w obecnym stuleciu do pierwszoplanowych uros┼éa rola prezydenta jako promotora ustaw. Z racji jej wago prezydent jest okre┼Ťlany obecnie jako przyw├│dca legislacji. Wype┼éniaj─ůc t─Ö rol─Ö, prezydent kieruje do Kongresu sw├│j program legislacyjny nie tylko akceptowany, ale i oczekiwany przez Kongres. Od prezydenta, wed┼éug powszechnych ocen, pochodzi oko┼éo 80% inicjatyw ustawodawczych. Maj─ů one r├│┼╝ne formy- generalny program ustawodawczy zawarty jest w or─Ödziach prezydenta, szczeg├│┼éowy w konkretnych inicjatywach akt├│w prawnych wnoszonych przez cz┼éonk├│w Kongresu nale┼╝─ůcych do partii prezydenta. W realizacji swej funkcji ustawodawczej prezydent korzysta czasami z prawa zwo┼éania specjalnej sesji Kongresu dla podj─Öcia niezb─Ödnych i pilnych ustaw. Separacja w┼éadz powoduje, ┼╝e prezydent wype┼éniaj─ůc sw─ů funkcj─Ö legislacyjn─ů, musi korzysta─ç z rozbudowanego aparatu s┼éu┼╝─ůcego “uk┼éadaniu si─Ö” z Kongresem. ┼Ürodki perswazji i nacisku na Kongres s─ů bardzo bogate. W┼Ťr├│d nich wymieni─ç mo┼╝na tak wa┼╝ne, jak korzystanie z lojalno┼Ťci w┼éasnej partii w Kongresie, a┼╝ po tak trywialne, jak oferowanie przez prezydenta cz┼éonkom Kongresu, niezale┼╝nie od ich przynale┼╝no┼Ťci partyjnej, korzy┼Ťci w postaci fundusz├│w na finansowanie w ich okr─Ögach wyborczych okre┼Ťlonych inwestycji i osobistego poparcia prezydenta dla poczyna┼ä cz┼éonka Kongresu sprzyjaj─ůcego jego inicjatywie. W rezultacie obecnie prezydenci uzyskuj─ů poparcie dla ponad 50% swych propozycji legislacyjnych, i to niezale┼╝nie od tego, czy dysponuj─ů wi─Ökszo┼Ťci─ů partyjn─ů w Kongresie. Realizacji funkcji legislacyjnych prezydenta dobrze s┼éu┼╝y instytucja weta. Prezydent dysponuje dwoma podstawowymi rodzajami weta- regularnym i kieszonkowym. W sytuacji mocarstwowej pozycji Stan├│w Zjednoczonych w ┼Ťwiecie do funkcji umacniaj─ůcych znacznie pozycj─Ö prezydenta nale┼╝y kierowanie polityk─ů zagraniczn─ů i stanowisko g┼é├│wnodowodz─ůcego si┼é zbrojnych USA. W ameryka┼äskim systemie rz─ůd├│w wy┼é─ůczna w┼éadza w stosunkach mi─Ödzynarodowych nale┼╝y do szefa w┼éadzy wykonawczej, a Kongres powinien si─Ö w tej mierze podporz─ůdkowa─ç decyzjom prezydenta. Jego uprawnienia polegaj─ů na: nominowaniu reprezentant├│w Stan├│w Zjednoczonych za granic─ů, zawieraniu (za zgod─ů i rad─ů Senatu) traktat├│w mi─Ödzynarodowych oraz przyjmowaniu ambasador├│w i innych przedstawicieli obcych pa┼ästw. Tylko prezydent i jego przedstawiciele mog─ů s┼éu┼╝y─ç jako pe┼énomocnicy Stan├│w Zjednoczonych w kontaktach z zagranic─ů. ┼Üci┼Ťle zwi─ůzana z rol─ů kierownika polityki zagranicznej jest funkcja g┼é├│wnodowodz─ůcego si┼é zbrojnych. Przekonuje o tym chocia┼╝by kryzys kuba┼äski z r. 1962, kiedy to prezydent, a nie Kongres, musia┼é podj─ů─ç decyzj─Ö o ewentualnym konflikcie z ZSRR. Podobnie jak w przypadku innych uprawnie┼ä prezydenta konstytucja jest w tej mierze lakoniczna- stwierdza jedynie, ┼╝e ?prezydent jest g┼é├│wnodowodz─ůcym armii i floty Stan├│w Zjednoczonych, jak r├│wnie┼╝ milicji poszczeg├│lnych stan├│w [...]?. Na podstawie tej og├│lnikowej kompetencji prezydent dysponuje wy┼é─ůcznym prawem mianowania funkcjonariuszy wojskowych, planowaniem strategii wojskowej wraz z Sekretarzem Obrony i Rad─ů Bezpiecze┼ästwa Narodowego. W czasie wojny prezydent jest upowa┼╝niony do podejmowania bie┼╝─ůcych decyzji, co jest wa┼╝niejsze ni┼╝ kongresowe prawo wypowiadania wojny i przydzielania na to odpowiednich fundusz├│w. Prezydenci, szczeg├│lnie wsp├│┼écze┼Ťni, decyduj─ů o zaanga┼╝owaniu militarnym USA bez zgody Kongresu- mo┼╝na wspomnie─ç tu chocia┼╝by wys┼éanie wojsk ameryka┼äskich do Korei przez prezydenta Trumana czy inwazj─Ö Grenady przygotowan─ů i kierowan─ů przez Reagana. Je┼Ťli wspomnimy decyzj─Ö o pierwszym u┼╝yciu broni atomowej na mocy decyzji prezydenta Trumana, musimy uzna─ç, ┼╝e w┼éadza prezydenta jest w praktyce ogromna, cho─ç bez w─ůtpienia r├│wnowa┼╝ona przez kompetencje Kongresu.

    1 E. S. Corwin, The President: Office and Powers, New York 1957, s. 307.

    2 A. Podbielski, Odpowiedzialno┼Ť─ç prezydenta w systemie konstytucyjnym Stan├│w Zjednoczonych, Wroc┼éaw 1975, s 28

    Korelacje Tematyczne

    No related posts

    11 Responses to “Prezydent USA”

    1. marcin

      ucz─Ö si─Ö do egz. z powszechnej historii pa┼ästwa i prawa,przypadkiem trafi┼éem na prace dotycz─ůce w┼éadzy w usa-s─ů po prostu ┼Ťwietne.

    2. Jimmy Choo Heels

      Icann…

      [...]listed here are a couple of hyper-links to web sites that we link to seeing that we think there’re well worth checking out[...]…

    3. Scholarships for Minorities

      Miss America 2011…

      [...]below are several url links to sites which I connect to because we think they are worthy of visiting[...]…

    4. ugg boots uk

      I can see that you are an expert at your field! I am starting a website soon, and your information will be very useful for me.. Thanks for all your help and wishing you all the success in your business.

    5. Ken Stabler

      I actually enjoyed navigating as well as ordering from the site. It is quite, very easy to use and convenient. Great job at a fabulous site. Would much like to claim what wonderful service you will have provided! Order received in UK only 10 days once i placed it, I actually wasn’t ready for it of which quickly! The items are especially lovely. I can be choosing from an individual again. Great excellent, great rate. What more really should be said?

    6. buyers home warranty

      buyers home warranty…

      [...]we like to linking to them. Underneath are some web sites worth going to[...]…

    7. Pirate Costumes

      Classy, indeed. I really love your artical and the appearance. I cannot wait to test it in my best test web site. Your theme may be very productive it is hard maintain with you. Clean and easy to read. Very great blog. Great! I prefer it.

    8. jack

      I found your blog web site on google and examine just a few of your early posts. Proceed to keep up the very good operate. I simply additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Searching for forward to reading extra from you later on!?I am usually to blogging and i really respect your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and preserve checking for brand spanking new information.

    9. cheap mbt shoes

      There are some fascinating time limits in this article but I donÔÇÖt know if I see all of them center to heart. There’s some validity however I will take hold opinion till I look into it further. Good article , thanks and we would like more! Added to FeedBurner as properly

    10. ike Dunk Low

      It was fun visiting here. Wishing you a great day! I wish everyone have had a great day.

    11. lacoste pas cher homme

      I and also my pals were looking through the best things on your website while unexpectedly I had a horrible feeling I never thanked the web site owner for them. All the boys became consequently joyful to read all of them and already have really been having fun with these things. Many thanks for really being so accommodating as well as for opting for such quality issues most people are really desirous to understand about. Our own honest apologies for not expressing appreciation to you sooner.

    Odpowiedz

    You must be logged in to post a comment.

    ›Translator‹

    Polish flagEnglish flagGerman flagFrench flag

    :: Waluty ::

    NBP
    2017-11-21
    USD - 3,6060 PLN
    AUD - 2,7282 PLN
    NZD - 2,4570 PLN
    CAD - 2,8153 PLN
    GBP - 4,7738 PLN
    // //

    :: Search ::

    :: Meteo ::

      New York City
    • New York
    • Overcast
    • Temperature: 7°C
    • Humidity: 56.7%
    • Wind: Calm
    • Dew Point: -1°C
    • Visibility: 13km
    • Clouds: Overcast
    • Barometer: 995 hPa
    • Sunrise: 5:42 am GMT
    • Sunset: 5:49 pm GMT

    :: Topics ::