• Loading...


    Loading...

    Login






    Register





    A password will be mailed to you.

    Retrieve password





    A confirmation mail will be sent to your e-mail address.
  • Cywilizacja organizacji to obowi─ůzuj─ůcy w niej niepisany kodeks, zbi├│r symboli, warto┼Ťci, wzorc├│w i norm uznawanych i realizowanych przez wszystkich pracownik├│w. Reguluje spos├│b wzajemnego odnoszenia si─Ö pracownik├│w do siebie oraz wszelkie przejawy wsp├│┼épracy, rywalizacji, komunikowania si─Ö, traktowania podw┼éadnych przez prze┼éo┼╝onych itp. Kultura organizacji obejmuje tak┼╝e postawy pracownik├│w wobec ich w┼éasnej pracy oraz relacje z otoczeniem (klientami, kooperantami, lokaln─ů czy szerzej poj─Öt─ů spo┼éeczno┼Ťci─ů).

    Obszary kultury organizacji s─ů praktycznym wyrazem stosowania naczelnych dla danej organizacji warto┼Ťci. Jako obowi─ůzuj─ůcy wzorzec dzia┼éania wpisuje si─Ö w tradycj─Ö firmy i jest przekazywana nowym pracownikom w procesie ich adaptacji. Pe┼éni istotn─ů funkcj─Ö w budowaniu zespo┼é├│w, w motywowaniu pracownik├│w itp.

    W USA lista takich warto┼Ťci wg. Mike`a Woodcocka i Dave`a Francisa (powsta┼éa na podstawie bada┼ä wielu przedsi─Öbiorstw ameryka┼äskich ) zwi─ůzana jest z czterema funkcjami organizacji:

    funkcj─ů kierownicz─ů,
    funkcj─ů wykonawcz─ů,
    funkcj─ů spo┼éeczn─ů,
    funkcj─ů obronn─ů.

    Funkcja kierownicza
    Aspekt w┼éadzy: Grupa kierownicza powinna mie─ç wystarczaj─ůce umiej─Ötno┼Ťci, autorytet i wp┼éyw, aby m├│c decydowa─ç o organizacji. Powinna tak┼╝e zdawa─ç sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e w┼éadza jest konsekwencj─ů ich pozycji w organizacji i los organizacji zale┼╝y przede wszystkim od nich.
    Zasada: szefowie musz─ů kierowa─ç.

    My┼Ťlenie elitarne: Szef o niedostatecznych kwalifikacjach mo┼╝e wyrz─ůdzi─ç firmie du┼╝e szkody. Organizacje powinny zdawa─ç sobie spraw─Ö ze znaczenia, jakie ma typowanie i przygotowywanie najlepszych kandydat├│w do zaj─Öcia r├│l kierowniczych.
    Zasada: ┼Ťmietanka na wierzch.

    Wynagradzanie: Szefowie musz─ů pracowa─ç nieustannie i energicznie dla osi─ůgni─Öcia cel├│w organizacyjnych. Organizacje odnosz─ůce sukcesy powinny zach─Öca─ç ich do pracy, zauwa┼╝a─ç i wynagradza─ç wyniki.
    Zasada: licz─ů si─Ö czyny i wyniki.

    Koncentracja: Wa┼╝ne jest, aby wysi┼éek nakierowany by┼é na istotne zadania. Je┼╝eli ┼Ťrodki s─ů niew┼éa┼Ťciwie u┼╝yte, zdolniejsze kierownictwo innego przedsi─Öbiorstwa wykorzysta to i odbierze nam udzia┼é w rynku. Organizacje powinny przeznacza─ç ┼Ťrodki na zadania, kt├│re daj─ů wyniki.
    Zasada: Nale┼╝y robi─ç to, co istotne – to, co przynosi rezultat.

    Efektywno┼Ť─ç: Cz─Östo si─Ö zdarza, ┼╝e ma┼éy b┼é─ůd ma nieproporcjonalne znaczenie dla jako┼Ťci ca┼éo┼Ťci. Wysi┼éek, aby ka┼╝de zadanie wykona─ç dobrze daje przewag─Ö konkurencyjn─ů. Organizacje powinny poszukiwa─ç lepszych sposob├│w osi─ůgni─Öcia rezultat├│w i zach─Öca─ç do wprowadzania innowacji.
    Zasada: pracuj dobrze.

    Ekonomia: Du┼╝o ┼éatwiej jest wyda─ç pieni─ůdze ni┼╝ je zarobi─ç. Brak kontroli wydatk├│w jest cz─Östym powodem upad┼éo┼Ťci przedsi─Öbiorstw. Ka┼╝da dzia┼éalno┼Ť─ç kosztuje, kto┼Ť gdzie┼Ť zawsze musi za ni─ů zap┼éaci─ç Organizacje powinny rozumie─ç, jak wa┼╝ne s─ů uwarunkowania ekonomiczne.
    Zasada: nie ma darmowych obiad├│w.

    Funkcja społeczna

    Sprawiedliwo┼Ť─ç: Kierownictwo organizacji wp┼éywa poprzez swoje dzia┼éanie na ┼╝ycie ludzi tak wewn─ůtrz, jak i na zewn─ůtrz firmy. To, co robi─ů – i to, czego zaniedbuj─ů – ma odczuwalne reperkusje dla jako┼Ťci ┼╝ycia personelu. Je┼╝eli funkcja w┼éadzy wykonywana jest z humanitaryzmem i sprawiedliwo┼Ťci─ů powoduje wzrost zaufania i zaanga┼╝owania pracownik├│w. Organizacje powinny dostrzega─ç, ┼╝e wa┼╝ne jest to, co ludzie my┼Ťl─ů, czuj─ů i prze┼╝ywaj─ů.
    Zasada: ten, kto si─Ö troszczy – wygrywa.

    Praca zespo┼éowa: Dobrze zorganizowana i umotywowana grupa robocza mo┼╝e wykona─ç wi─Öcej ni┼╝ suma jednostek wchodz─ůcych w jej sk┼éad. Talent jednego cz┼éonka zespo┼éu wyr├│wnuje s┼éabo┼Ť─ç drugiego. Jest wa┼╝ne, aby ludzie czuli, ┼╝e przynale┼╝─ů do zespo┼éu. Organizacje powinny stara─ç si─Ö ┼Ťwiadomie wykorzysta─ç efektywn─ů prac─Ö zespo┼éow─ů.
    Zasada: ci─ůgn─ů─ç w jedn─ů stron─Ö.

    Prawo i porz─ůdek: Ka┼╝da spo┼éeczno┼Ť─ç wypracowuje jakie┼Ť ramy dopuszczalnych zachowa┼ä. Organizacje wywieraj─ů du┼╝y wp┼éyw na ┼╝ycie pracownik├│w. Szefowie cz─Östo wyst─Öpuj─ů zar├│wno jako s─Ödziowie i jako ┼éawnicy, z regu┼éy bez ┼╝adnej instancji odwo┼éawczej. Organizacje powinny formu┼éowa─ç dobrze wywa┼╝ony system regu┼é i strzec jego przestrzegania.
    Zasada: sprawiedliwo┼Ť─ç musi panowa─ç.

    Funkcja obronna

    Obrona: Wiele organizacji funkcjonuje w otoczeniu, w kt├│rym panuje zasada ?zje┼Ť─ç albo zosta─ç zjedzonym?. We wszystkich przedsi─Öbiorstwach zdolni ludzie planuj─ů jak rozszerzy─ç dzia┼éalno┼Ť─ç kosztem konkurent├│w. Organizacje powinny studiowa─ç zagro┼╝enia zewn─Ötrzne i przygotowywa─ç obron─Ö.
    Zasada: poznaj swojego wroga.

    Konkurencyjno┼Ť─ç: Zdolno┼Ť─ç konkurowania jest jedyn─ů pewn─ů recept─ů na prze┼╝ycie. Prawda ta jest dobrze znana kierownictwu, ale jest z regu┼éy znacznie mniej u┼Ťwiadomiona i akceptowana wewn─ůtrz ca┼éej organizacji. Firmy powinny podejmowa─ç wszelkie kroki dla poprawy swej konkurencyjno┼Ťci. W ┼Ťwiecie biznesu prze┼╝ywaj─ů najlepsi i ulegaj─ů najs┼éabsi.
    Zasada: najbardziej ┼╝ywotni prze┼╝ywaj─ů.

    Wykorzystywanie mo┼╝liwo┼Ťci – podejmowanie ryzyka: Niezale┼╝nie od tego, jak wspaniale dzia┼éalno┼Ť─ç jest zaplanowana, w spos├│b nieunikniony pojawiaj─ů si─Ö zar├│wno nieoczekiwane mo┼╝liwo┼Ťci jak i nieoczekiwane zagro┼╝enia. Organizacji nie sta─ç na to, aby nie zwraca─ç na nie uwagi. Rozs─ůdniej jest by─ç aktywnym i szuka─ç nowych mo┼╝liwo┼Ťci ni┼╝ pozwoli─ç innym, bardziej przedsi─Öbiorczym, na ich uchwycenie. Organizacje powinny aktywnie podejmowa─ç ryzyko.
    Zasada: zaryzykuj i wygraj.

    W Ameryce du┼╝─ů wag─Ö przywi─ůzuje si─Ö do kultury panuj─ůcej w firmie, poniewa┼╝ jest to podstawa do osi─ůgni─Öcia sukcesu. O s┼éuszno┼Ťci tej tezy ┼Ťwiadczy rozw├│j wielu ponad narodowych przedsi─Öbiorstw, takich jak np. McDonald, Amway czy American Express. Globalizacja rynku i zwi─ůzana z ni─ů konieczno┼Ť─ç prowadzenia oddzia┼é├│w firm w r├│┼╝nych krajach jedynie potwierdzi┼éa skuteczno┼Ť─ç tego typu sposobu zarz─ůdzania firm─ů. Tak b┼éyskotliwa i efektywna dzia┼éalno┼Ť─ç w biznesie wi─ů┼╝e si─Ö nie tylko z wyznawaniem wymienionych warto┼Ťci.

    U ┼║r├│d┼éa sukcesu firmy le┼╝y r├│wnie┼╝ g┼é─Öboka ┼Ťwiadomo┼Ť─ç istnienia klienta i jego potrzeb.
    W tym celu wykreowano pewne obiektywne zasady, wed┼éug kt├│rych nale┼╝y si─Ö orientowa─ç, zak┼éadaj─ůc r├│┼╝ne priorytety, zale┼╝nie od bran┼╝y i charakteru firmy.

    -zasada nr.1
    d─ů┼╝y─ç do zdobycia silnej pozycji na rynkach b─ůd┼║ segmentach, w kt├│rych si─Ö dzia┼éa. Wej┼Ť─ç do pierwszej tr├│jki lub co najmniej pi─ůtki w danym regionie, kraju lub na rynku ┼Ťwiatowym. Nie skupia─ç si─Ö tylko na wielko┼Ťci exportu, czy zasi─Ögu, ale tak┼╝e na zachowaniu standardu jako┼Ťci i utrzymaniu marki.
    -zasada nr.2
    bezkompromisowa orientacja na klient├│w we wszystkich dzia┼éach przedsi─Öbiorstwa oznaczaj─ůca dok┼éadne rozumienie potrzeb konsument├│w
    -zasada nr.3
    wprowadza─ç innowacje w celu zachowania zdolno┼Ťci konkurencyjnej i w por─Ö urzeczywistnia─ç nowe rozwi─ůzania. Nie perfekcjonizowa─ç pomys┼é├│w i w rezultacie zbyt p├│┼║no oferowa─ç zbyt drogie produkty
    -zasada nr.4
    przyj─ů─ç orientacje na zadawalaj─ůce zyski. Przy spadaj─ůcych cenach traktowa─ç obni┼╝anie koszt├│w jako codzienne ┼╝mudne zadanie. Konsekwentnie odrzuca─ç dzia┼éy i wyroby, kt├│re mimo du┼╝ych wysi┼ék├│w nie zdo┼éa┼éy wej┼Ť─ç na rynek zysk├│w.
    -zasada nr.5
    troszczy─ç si─Ö o solidne bilansowanie i finansowanie, bo jest to warunkiem koniecznym zdrowego rozwoju firmy.
    -zasada nr.6
    zatrudnia─ç jedynie wykwalifikowanych pracownik├│w lub zapewni─ç kompletne szkolenia. Zadba─ç o totaln─ů jako┼Ť─ç zarz─ůdzania, lojalnych i zaanga┼╝owanych menad┼╝er├│w. Stosowa─ç otwart─ů i komunikatywn─ů kultur─Ö pracy w zespole

    Przyk┼éad 1.: osi─ůgni─Öcie doskona┼éo┼Ťci operacyjnej przez McDonald poprzez oferowanie tego samego standardu na ca┼éym ┼Ťwiecie.

    Przyk┼éad 2 : odnalezienie niszy na rynku kurierskim przez Emory Wordwide. Zaj─Ö┼éa si─Ö wy┼é─ůcznie przesy┼ékami o wadze powy┼╝ej 15 funt├│w (ok. 7 kg ). Specjalizacja przynios┼éa owoce w postaci zysku wi─Ökszego ni┼╝ Federal Express.

    Przyk┼éad 3 : wypo┼╝yczalnia samochod├│w Enterpise-Rent-Car zawi─ůza┼éa wsp├│┼éprac─Ö z firmami ubezpieczeniowymi. Z jej us┼éug korzystaj─ů cz─Östo osoby, kt├│re mia┼éy wypadek i czekaj─ů na nowy lub naprawiony samoch├│d, a zosta┼éy skierowane przez firmy ubezpieczeniowe. Wypo┼╝yczalnia oferuje starsze samochody, ma plac├│wki w odleglejszych punktach, co obni┼╝a koszty. Dzi─Öki d┼éu┼╝szym okresom wynajmu ma za to wi─Öksze wp┼éywy, a jej zyski s─ů wy┼╝sze ni┼╝ Hertz, liderem tej bran┼╝y.

    Przyk┼éad 4 : Sukces towarzystwa ubezpieczeniowego Progressive Insurance poprzez skupienie si─Ö na jednej grupie: z┼éych kierowc├│w. Jego agenci kr─ů┼╝─ů po ulicach i poszukuj─ů wypadk├│w. Ich sprawcy, kt├│rzy cz─Östo nie zostaliby ubezpieczeni przez ┼╝adn─ů inn─ů firm─Ö, zostaj─ů klientami Progressive. Firma ubezpiecza ich wed┼éug wy┼╝szych stawek, nast─Öpnie stara si─Ö, aby poprawili swoje umiej─Ötno┼Ťci jako kierowcy, ale nadal utrzymuje dla nich wy┼╝sze stawki. Przynosi im to wysokie zyski, mimo wy┼╝szych koszt├│w wyp┼éaty odszkodowa┼ä.

    Przyk┼éad 5 : Procter & Gambie przyk┼éada du┼╝─ů wag─Ö do wizerunku firmy w zakresie szeroko rozumianej ochrony i zarz─ůdzania ┼Ťrodowiskiem. Czyni to, bowiem uwa┼╝a si─Ö w tym przedsi─Öbiorstwie, ┼╝e zarz─ůdzanie ┼Ťrodowiskiem pomaga lepiej zrozumie─ç i wyj┼Ť─ç naprzeciw potrzebom konsument├│w ich wyrob├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. Zak┼éada si─Ö, ┼╝e tworzenie nowoczesnego podej┼Ťcia do zagadnie┼ä ┼Ťrodowiskowych zmniejszy negatywne oddzia┼éywania korporacji, jak i jej produkt├│w na ┼Ťrodowisko, a przez to zwi─Ökszy ich handlow─ů konkurencyjno┼Ť─ç. Mie┼Ťci si─Ö to w ramach tzw.

    Przysz┼éo┼Ť─ç nale┼╝y do ludzi umiej─ůcych prze┼éo┼╝y─ç wiedz─Ö na skuteczne dzia┼éanie, osi─ůganie konkretnych cel├│w.
    Z dobr─ů ide─ů warto┼Ťci, zachowuj─ůc postaw─Ö pragmatyczn─ů i praktyczn─ů w oparciu o zasady i priorytety, nie mo┼╝na zapomnie─ç o istotnym elemencie, jakim jest budowanie i uruchamianie potencja┼éu pracownik├│w organizacji.

    To w┼éa┼Ťnie pracownicy i ich odkryty potencja┼é tw├│rczy zapewni sukces organizacji i zdecyduje o jej efektywno┼Ťci. Dlatego inwestowanie w pracownik├│w ? w ka┼╝dej formie, oboj─Ötnie, czy chodzi o wyposa┼╝enie stanowisk pracy, popraw─Ö atmosfery mi─Ödzy pracownikami, czy te┼╝ zapewnienie im mo┼╝liwo┼Ťci regularnego podnoszenia kwalifikacji ? jest w USA zawsze cenn─ů inwestycj─ů. Zdecydowanie mo┼╝na stwierdzi─ç, ┼╝e to zespo┼éy pracownicze buduj─ů opini─Ö o organizacji na szerszym forum, a reklama jest ju┼╝ tylko “dodatkiem” uzupe┼éniaj─ůcym obraz.

    Pracownicy ameryka┼äskich firm s─ů motywowani nie tylko poprzez czynniki materialne, chocia┼╝ odgrywaj─ů one istotne znaczenie w kszta┼étowaniu ludzkich zachowa┼ä w pracy. Cech─ů tego spo┼éecze┼ästwa jest intensywne anga┼╝owanie si─Ö w prac─Ö zawodow─ů w poszukiwaniu spe┼énienia i sukcesu.

    Korelacje Tematyczne

    No related posts

    Odpowiedz

    You must be logged in to post a comment.

    ›Translator‹

    Polish flagEnglish flagGerman flagFrench flag

    :: Waluty ::

    NBP
    2017-07-25
    USD - 3,6519 PLN
    AUD - 2,8949 PLN
    NZD - 2,7126 PLN
    CAD - 2,9183 PLN
    GBP - 4,7589 PLN
    // //

    :: Search ::

    :: Meteo ::

      New York City
    • New York
    • Overcast
    • Temperature: 7°C
    • Humidity: 56.7%
    • Wind: Calm
    • Dew Point: -1°C
    • Visibility: 13km
    • Clouds: Overcast
    • Barometer: 995 hPa
    • Sunrise: 7:03 am GMT
    • Sunset: 7:10 pm GMT

    :: Topics ::