*** Time ***
USA mini FLAG
New York

.:: Translate ::.

Polish flagItalian flagKorean flagPortuguese flagEnglish flagGerman flagFrench flagSpanish flagJapanese flagArabic flagRussian flagGreek flagDutch flagBulgarian flagCzech flagCroatian flagDanish flagFinnish flagRomanian flagSwedish flagNorwegian flagHebrew flagLatvian flagSlovak flagUkrainian flagVietnamese flagGalician flagThai flagTurkish flagHungarian flagIcelandic flag

W W W. U S A . X M C .P L

馃嚭馃嚫 United State of America, Bo偶e Pob艂ogos艂aw Ameryk臋 :-)

馃嚭馃嚫 Kompetencje Kongresu USA

W艣r贸d wielu wymienianych kompetencji Kongresu, tj. ustrojodawcza (uprawnienia w procesie zmiany konstytucji), ustawodawcza, kreacyjna (w pewnych sytuacjach, np. wyb贸r prezydenta i wiceprezydenta), s膮downicza i 艣ledcza (np. poci膮ganie wy偶szych funkcjonariuszy federalnych do odpowiedzialno艣ci konstytucyjnej i ferowanie werdyktu- tzw. impeachment) oraz kontrolna na szczeg贸ln膮 uwag臋 zas艂uguj膮 uprawnienia legislacyjne i zwi膮zane z kontrola szeroko poj臋tego aparatu administracji (ale nie bezpo艣rednio prezydenta).

Kongres USA XMC.PL

Co roku do Kongresu trafia kilka tysi臋cy projekt贸w ustaw i rezolucji. Tylko znikoma ich cz臋艣膰 (kilka procent) jest referowana przez komisje na forum plenarnym izb. Los znaczniejszych projekt贸w zale偶y g艂贸wnie od tego, kto je popiera- najwi臋ksze szanse maj膮 preferowane przez prezydenck膮 administracj臋 w sytuacji posiadania przez prezydenta wi臋kszo艣ci w Kongresie. Droga ustawodawcza z regu艂y z pi臋ciu stadi贸w:

a) wykonania prawa inicjatywy ustawodawczej,

b) prac w komisjach,

c) przyj臋cia projektu w g艂osowaniu na posiedzeniu plenarnym w obu izbach,

d) uzgodnienia projektu przez izby,

e) podpisania przez prezydenta.

Projekt ustawy mo偶e wnie艣膰 pod obrady tylko cz艂onek Kongresu b膮d藕 jego komisja, cho膰 powszechnie wiadomo, i偶 oko艂o 80% projekt贸w wp艂ywaj膮cych do Kongresu jest wynikiem faktycznej inicjatywy administracji prezydenckiej. Projekty kontrowersyjne wnoszone s膮 najpierw do izby, w kt贸rej maj膮 wi臋ksz膮 szans臋 przeg艂osowania, za艣 pozosta艂e referowane s膮 cz臋sto w obu izbach jednocze艣nie. Nast臋pnie projekt wp艂ywa do w艂a艣ciwej komisji, kt贸ra najcz臋艣ciej za pomoc膮 podkomisji rozpatruje projekt i mo偶e przy tym prowadzi膰 post臋powanie wyja艣niaj膮ce, anga偶uj膮c ekspert贸w, a w przypadku wa偶niejszych ustaw przeprowadza膰 publiczne przes艂uchania z udzia艂em nie tylko przedstawicieli administracji, niezale偶nych ekspert贸w, przedstawicieli grup nacisku, ale i os贸b prywatnych (np. przedstawicieli mniejszo艣ci narodowych). Ostateczn膮 decyzj臋 o skierowaniu projektu do dalszych prac podejmuje ca艂a komisja na posiedzeniu niejawnym.

Izba Reprezentant贸w i Senat r贸偶ni膮 si臋 w procedurze dopuszczania projektu do obrad plenarnych, jednak偶e wsp贸lna cech膮 jest tu istotny wp艂yw lider贸w partyjnych na kolejno艣膰 przedstawiania projekt贸w. Po pomy艣lnym przeg艂osowaniu projektu w obu izbach (w jednobrzmi膮cej wersji, co zapewnia dzia艂anie komisji uzgadniaj膮cych) przewodnicz膮cy obu izb przesy艂aj膮 projekt do rozpatrzenia przez prezydenta.

Mo偶e on projekt podpisa膰, co jest jednoznaczne z nadaniem mu charakteru gotowej do wykonania ustawy, mo偶e odm贸wi膰 podpisu, w贸wczas projekt mo偶e sta膰 si臋 ustaw膮 po ponownym przeg艂osowaniu wi臋kszo艣ci膮 2/3 g艂os贸w obu izb Kongresu, co udaje si臋 zaledwie w kilku procentach przypadk贸w; wreszcie prezydent mo偶e dopu艣ci膰 do wej艣cia w 偶ycie ustawy bez jego podpisu, co stanowi form臋 politycznej dezaprobaty jej tre艣ci.

Funkcja, kt贸ra obecnie pozwala Kongresowi skutecznie hamowa膰 i r贸wnowa偶y膰 dzia艂alno艣膰 aparatu wykonawczego prezydenta i bardzo licznych agend rz膮dowych-nie wy艂膮czaj膮c tzw. niezale偶nych agencji, cz臋sto 艂膮cz膮cych w swej aktywno艣ci uprawnienia prawodawcze, wykonawcze i orzekaj膮ce- jest kontrola zmierzaj膮ca do stwierdzenia, czy administracja wykonuje prawo zgodnie z intencj膮 wyra偶on膮 przez Kongres. Pierwszym aktem, w kt贸rym zosta艂y sformalizowane kontrolne uprawnienia w艂adzy ustawodawczej, by艂 Legislative Reorganzation Act z 1946 r. Stworzy艂 on generalny obowi膮zek sta艂ych komisji Kongresu prowadzenia permanentnego badania realizacji ustawodawstwa. Do tego czasu bowiem kontrola przeprowadzana by艂a sporadycznie, ad hoc i g艂贸wnie za po艣rednictwem specjalnych komisji.

Wynikiem wprowadzenia w 偶ycie wskazanej ustawy by艂y zmiany regulaminowe obliguj膮ce komisje do powo艂ywania podkomisji kontrolnych, przygotowania plan贸w kontroli i umieszczania przy projektach ustaw raport贸w o przewidywanym wp艂ywie rozwi膮za艅 ustawowych na wykonanie dotychczasowych regulacji prawnych. W 1974 roku powo艂ano Generalne Biuro Rachunkowe (GAO), kt贸re sta艂o si臋 organem pomagaj膮cym Kongresowi ocenia膰 realizacj臋 przyj臋tych w ustawach program贸w zleconych administracji. Aby utrzyma膰 kontrol臋 nad stale rozrastaj膮c膮 si臋 biurokracj膮, Kongres musi dysponowa膰 r贸偶nymi technikami. Gdy jedna z nich zawiedzie, musi stosowa膰 inne, w przeciwnym bowiem razie mo偶e doj艣膰 do zdominowania w systemie rz膮d贸w elementu przedstawicielskiego przez technokratyczny. W艣r贸d wielu znanych technik kontroli wymieni膰 nale偶y:

a) komisyjne przes艂uchania i post臋powania wyja艣niaj膮ce, kt贸re przez sw贸j publiczny charakter-dost臋pno艣膰 do艅 mass medi贸w stanowi powa偶ne 藕r贸d艂o krytyki i korygowania aktywno艣ci administracji,

b) weto legislacyjne, daj膮ce mo偶liwo艣膰 jednej b膮d藕 obu izbom Kongresu wyrazi膰 sprzeciw powoduj膮cy wstrzymanie dzia艂a艅 organ贸w administracji (uprawniania takie zawiera obecnie ponad 200 ustaw),

c) decydowanie o wysoko艣ci fundusz贸w na dzia艂alno艣膰 agencji rz膮dowych, dzi臋ki czemu agencje mog膮 by膰 likwidowane b膮d藕 ich programy odpowiednio modyfikowane,

d) post臋powania wyja艣niaj膮co-kontrolne, tzw. biura generalnych inspektor贸w (IGS) utworzone ustawowo w r. 1978 w blisko dwudziestu najwi臋kszych federalnych agencjach i departamentach administracyjnych, dostarczaj膮ce systematycznie swe analizy organom Kongresu,

e) okresowe raporty organ贸w w艂adzy wykonawczej, kt贸rych przedk艂adanie Kongresowi jest zastrze偶one ustawowo,

f) opracowanie dokonywane na zlecenie przez organy pomocnicze Kongresu, tj. Biuro Analiz Kongresowych (CRS) czy Kongresowe Biuro Bud偶etowe,

g) analizy pracy organ贸w w艂adzy wykonawczej, dokonywane przez indywidualnych cz艂onk贸w Kongresu, kt贸rzy z regu艂y publikuj膮 swe ustalenia, a nawet ustalaj膮 z艂o艣liwie nagrody za godne odnotowanie dzia艂ania polityka 藕le poinformowanego, ograniczonego intelektualnie i og贸lnie niekompetentnego. Dzia艂ania kontrolne Kongresu nasili艂y si臋 od po艂owy lat siedemdziesi膮tych tak dalece, 偶e Kongres 97 kadencji (1979-1981) zyska艂 sobie miano Kongresu Kontroli. Jak dotychczas dobrze s艂u偶膮 one ukr贸caniu zjawiska marnotrawstwa, korupcji i z艂ego zarz膮dzania ze strony administracji, co, jak wiadomo, jest bol膮czk膮 wi臋kszo艣ci wsp贸艂czesnych pa艅stw i spo艂ecze艅stw.

1 O zr贸偶nicowaniu organizacji wewn臋trznej i post臋powaniu w obu izbach 艣wiadczy fakt, i偶 wykaz odpowiednich zasad w przypadku Izby Reprezentant贸w zajmuje kilka tom贸w druku, za艣 Senatu tylko nieca艂e sto stron

3 Jest to uprawnienie Kongresu nie maj膮ce charakteru legislacyjnego ale stanowi cz臋艣膰 systemu hamulc贸w i r贸wnowagi


.:: Menu ::.