🇺🇸 Handel Usługami w USA
W gospodarce amerykańskich nasilają się procesy typowe dla okresu postindustrialnego, charakteryzujące się dynamicznym rozwojem usług i wzrostem ich udziału w produkcie krajowym brutto, przy jednocześnie zmniejszającym się udziale przemysłu i rolnictwa. Podstawową formą aktywności, wyrażającą się zarówno w wielkości zatrudnienia jak i wartości wytworów, są szeroko rozumiane usługi. Usługi zatrudniają dziś ok. 75% wszystkich zatrudnionych w gospodarce narodowej i tworzą. około 73% produktu krajowego brutto.
US International Trade Commission (USITEC) – Amerykańska Komisja ds. Handlu Międzynarodowego przygotowała kolejny roczny raport o handlu usługami w USA (p1. Recent Trends in US Service Trade’: 2000 Annual Report1. Pod uwagę w analizie wzięto dane statystyczne dotyczące handlu realizowanego przez zagraniczne filie przedsiębiorstw amerykańskich, handlu zagranicznego, jak i handlu firm zagranicznych w
USA.
W raporcie zamieszczono najnowsze dane dotyczące amerykańskiego handlu usługami ogłoszone przez Ministerstwo Handlu USA i Biuro Analiz Ekonomicznych (Bureau of Economic Analysis – BEA). W 1998 r. udział handlu usługami w całym handlu zagranicznym USA wyniósł 22%. Dodatnie dla USA saldo w obrotach usługami wyniosło 83 mld USD (80 mld USD przypadało na sektor prywatny), podczas gdy saldo obrotów towarowych było ujemne w wysokości 247 mld USD. W sferze usług zatrudnionych było w 1998 r. 79% wszystkich pracujących w sektorze prywatnym, a w przemyśle – 18%, rolnictwie i przemysłach wydobywczych – 3%. W 1998 r. sektor prywatny USA wyeksportował usług za 245,7 mld USD, podczas gdy import w tym czasie wyniósł 165,3 mld USD.
Saldo było dodatnie lecz niższe niż W 1997 r. a 9%. Natomiast w latach 1989-1997 wzrastało średnio 14% rocznie. Również tempo wzrostu eksportu usług było w roku 1998 niższe (o 2%) niż importu, który wzrósł w tym czasie o 8%. Struktura eksportu usług w 1998 r. była następująca: turystyka i podróże miały udział w ogólnym eksporcie usług w wysokości 29%, usługi związane z własnością intelektualną – 15%, a 10% związane z usługami profesjonalnymi, obsługą zobowiązań i usługami technicznymi.
W tym samym raporcie omówiono następujące rodzaje usług: finansowe i consultingowe, reklamowe, transportu lotniczego, architektoniczne, usługi budowlane i inżynierskie, audiowizualne (produkcja i dystrybucja filmów, programów telewizyjnych i radiowych, muzycznych, video), usługi bankowe, komputerowe, energetyczne, ekologiczne, usługi medyczne, ubezpieczenia, sferę własności intelektualnej, przewozy morskie, usługi prawnicze, handel detaliczny, turystykę i podróże, handel hurtowy.
W 1998 r., ale także w latach poprzednich, w handlu prawie wszystkimi rodzajami usług, poza reklamowymi, telekomunikacyjnymi i ubezpieczeniami, a także przewozami morskimi i lotniczymi odnotowano saldo dodatnie.
Największym dla USA rynkiem zbytu usług byty kraje UE. ich udział wyniósł 34% całkowitego wolumenu tego handlu. Ważnym importerem usług są również Japonia (13%), Kanada (8%) i Meksyk (5%). Kraje UE są również największym dostawcą usług dla USA. Ich udział w całym amerykańskim imporcie wyniósł 36%. Następne miejsce zajęła Kanada z 9% udziałem, Japonia – 8% i Meksyk – 6%. USA uzyskały saldo dodatnie w handlu usługami ze wszystkimi ważniejszymi partnerami handlowymi w tej dziedzinie, a min. z UE nadwyżka wyniosła 23,9 mld USD, Japonią- 17 mld USD, Kanadą – 4,5 mld USD i Meksykiem – 1,8 mld USD. Ogólny wolumen sprzedaży usług realizowany przez zagraniczne przedstawicielstwa firm amerykańskich w 1997 r. osiągnął wielkość 258 mld USD. Sprzedaż usług do krajów UE wzrosła o 1,6%, dzięki 42% wzrostowi sprzedaży przez filie amerykańskie tylko w Wielkiej Brytanii. Natomiast sprzedaż usług realizowanych przez przedstawicielstwa firm zagranicznych na jej terytorium w 1997 r. wynosiła 206 mld USD.
Tagi : ameryka, gospodarka, handel, koncerny, Przedsiębiorstwa, przemysł, stany zjednoczone, usa